Waardering van onze patiënten

Patiëntervaringsmonitor

Sinds januari 2024 is de nieuwe Patiëntervaringsmonitor (PEM) geïntroduceerd. Nieuw aan deze vragenlijst is dat ervaringen van de patiënt gemeten worden, aan de hand van een van de zes thema’s die patiënten belangrijk vinden. Bijvoorbeeld over de kennis van de arts over het dossier, het vertrouwen in de arts en of de informatie duidelijk en begrijpelijk is die op internet staat of in MijnStJansdal. Ook worden vragen gesteld over de wachttijden, de beschikbare tijd die er voor de patiënt is, of de familie betrokken wordt bij de zorgverlening en behandelkeuze. Er is ook ruimte voor algemene feedback; zowel positief als verbeterpotentieel.


PDCA-cyclus PEM

De patiënt geeft gedurende één maand feedback over dat specifieke thema. De bedrijfs-/ teamleider monitort deze aantallen, en richt zich op het verhogen van dit aantal wanneer het te laag is. Een PEM aandachtsvelder zal n.a.v. de verkregen feedback verbeteracties uitzetten. De zorgverleners dienen op hun beurt daarna te werken conform de opgestelde verbeteracties. Aangezien na iedere zes maanden hetzelfde thema weer centraal staat, kan gemeten worden of de ingezette verbeteracties hun doel hebben bereikt. Daarmee is de PDCA-cyclus rond.

In 2024 hebben 1954 patiënten hun ervaring gedeeld, met een gemiddelde van 8,6. In Q1 2025 is het doel om vast te leggen welke percentage patiënten per poli/afdeling hun feedback dienen te geven. Dan kan daarop gestuurd worden.

Overige thema's Onze patiënten