Kwaliteit & patiëntveiligheid
St Jansdal kent een gedegen kwaliteitsmanagementsysteem dat het leveren van veilige zorg stimuleert en borgt. De cultuur is gericht op veiligheid van patiënt en medewerker en het continu verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Wij volgen, implementeren en borgen relevante wetgeving zoals de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), de wet geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Met behulp van alle kwaliteitsinstrumenten, zoals het veilig incident melden (VIM), kwaliteitsindicatoren, audits en patiënt tevredenheidsonderzoeken maken we inzichtelijk hoe de patiëntenzorg wordt geleverd en waar nog verbeterkansen zijn. De afdeling kwaliteit en veiligheid faciliteert en stimuleert de zorgprofessionals met inzicht in de werking van deze instrumenten om zo samen onze zorg continu te verbeteren.
Bij de sturing op het borgen en verbeteren van de kwaliteit van zorg, staat ons kwaliteitsmanagementsysteem centraal. Intern toetsen wij de kwaliteit van zorg onder meer door het uitvoeren van interne audits. Ook laten wij ons extern auditeren door Qualicor.
Interne audits
Binnen St Jansdal worden veel van de audits aangevraagd door de afdelingen zelf aangevraagd. Daarnaast worden bepaalde processen cyclisch getoetst. De audits zijn voornamelijk uitgevoerd in twee speciale auditweken. Getoetste onderwerpen waren dit jaar onder andere overdracht tussen zorgverleners, behandeling van pijn, nuchter zijn voor operaties, en medicatie toediening. Alle audits worden in een ‘waarderende stijl’ uitgevoerd. Dit betekent dat we nadrukkelijk aandacht besteden aan wat er al goed gaat en hoe we daarvan kunnen leren.
Op basis van de bevindingen van de auditoren hebben de leidinggevende van de afdelingen verbetermaatregelen opgesteld en uitgevoerd. Hierdoor leren we samen en maken we de zorg steeds een stukje beter.
Qualicor Europe
Wij vinden het van belang dat de kwaliteit en veiligheid over de hele breedte binnen St Jansdal goed is georganiseerd. Om dit naast onze interne audits ook objectief te laten beoordelen, worden wij periodiek geaudit door Qualicor. Qualicor is een externe auditerende organisatie. Qualicor staat voor kwaliteit (Quali) met het hart (cor) in de zorg. Na hun bezoek in 2022 vinden nu de sequential audits (deelaudits) plaats. Dit programma bestaat uit drie kleinere audits, verdeeld over vijf jaar. Elke twintig maanden vindt er een deelaudit plaats die is ingebed in de kwaliteitscyclus van onze organisatie. Deze drie audits zijn bepalend in het oordeel of St Jansdal vanaf 2027 geaccrediteerd blijft. In 2024 is het bezoek goed verlopen en we hebben een mooi resultaat behaald. De vereiste instellingsrichtlijnen (VIR) zijn 30 richtlijnen die altijd aan bod komen, omdat ze centraal staan in het aanbieden van zorg. Denk hierbij aan handhygiëne en patiëntidentificatie. We hebben tijdens de audit 100% gescoord op de VIR’s, wat een hele goede prestatie is.
Ook komen er vijf tot zeven onderwerpen per deelaudit aan bod waar ook een focus op ligt. Dit keer kwamen perioperatieve zorg en invasieve ingrepen, verloskundige zorg, voorbereid zijn op noodsituaties en rampen, reiniging, desinfectie en sterilisatie van herbruikbare medische hulpmiddelen en materialen en transfusiediensten. Bij de normenset perioperatieve zorg hadden we maar één uitdaging en bij de normenset reiniging, desinfectie en sterilisatie acht. De andere drie normensets waren foutloos. De uitdagingen worden samen met de afdelingen opgepakt door het inzetten van verbeteracties.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Ook vindt de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) het belangrijk dat ziekenhuizen verantwoording afleggen over de kwaliteit van zorg die zij leveren. De IGJ heeft daarom naast het reguliere toezicht, regelmatig gesprekken met de raden van bestuur en zorgprofessionals van alle ziekenhuizen in Nederland over de kwaliteit van zorg. In 2024 heeft St Jansdal met hen gesproken over de wijze waarop wij leren van calamiteiten. Hier hebben wij specifiek gekeken naar het verbeteren van het tijdig herkennen van de vitaal bedreigde patiënt. Wij hebben met behulp van een FRAM-analyse (Functional Resonance Analysis Method) onderzocht waar wij verbeterkansen zien als het gaat om het tijdig herkennen van de vitaal bedreigde patiënt. De FRAM-methodiek helpt om processen te visualiseren zoals deze in de alledaagse praktijk op de werkvloer worden uitgevoerd en om op basis hiervan te leren. De IGJ heeft met zorgprofessionals gesproken over de werking van de verbeterstappen die op basis hiervan zijn ingezet.
Ook hebben wij gesproken over de verbeterdoelen die wij jaarlijks aanleveren bij de IGJ. Deze verbeterdoelen gaan over risicovolle onderwerpen in de medisch specialistische zorg. Ten aanzien van deze doelen beschrijven wij wat de stand van zaken is en waar we mogelijk verbeterpotentieel zien, en hoe we dit benutten. In het gesprek met de IGJ in 2024 kwamen hier specifiek valpreventie en vrijheidsbeperkende interventies (VBI) aan bod, naast de wijze waarop wij ons pijnbeleid inhoudelijk hebben vormgegeven, en hoe de werking hiervan is.
Daarnaast heeft in 2024 een thematisch gesprek met de IGJ plaatsgevonden. Dit betrof een gesprek rondom het thema Passend Toezicht op Passende Zorg. Wij hebben de IGJ meegenomen in initiatieven die wij ondernemen om passende zorg inhoud te geven, met het doel de zorg naar de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden.
Kwaliteit en de medisch specialist
Patiënten kunnen erop rekenen dat de medisch specialistische zorg veilig is en dat het voldoet aan de laatste medisch wetenschappelijke inzichten. De medische staf volgt het Kwaliteitskader Medisch Specialisten van de Federatie Medisch Specialisten (FMS). Iedere medisch specialist onderschrijft dit. Namens de medische staf is er een medisch specialist die de portefeuille kwaliteit en veiligheid heeft en samen met de arts kwaliteit en de manager kwaliteit en veiligheid verantwoordelijk is voor kwaliteitsmanagement in het ziekenhuis.
Informatieveiligheid
Digitale innovatie en meer gegevensuitwisseling zijn onderdeel van de strategische thema’s van het ziekenhuis. Informatiebeveiliging en privacybescherming zijn hierbij belangrijke onderwerpen. Ook in 2024 had informatiebeveiliging onze volle aandacht en blijven we werken aan de digitale weerbaarheid van de organisatie.
Onze patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens bij ons veilig worden behandeld. Het beleid van het ziekenhuis is gebaseerd op de NEN 7510 en om hier blijven aan te voldoen wordt informatiebeveiliging cyclisch benaderd met een Information Security Management System (ISMS). In dit ISMS wordt met een PDCA-cyclus gewerkt aan informatiebeveiliging. De NEN 7510 certificeringscyclus zorgt ervoor dat we jaarlijks onafhankelijk worden beoordeeld, waardoor we aantoonbaar ‘in control’ blijven. Het ziekenhuis heeft in 2024 deze externe hercertificeringsaudit met succes doorlopen.
Zorg van de toekomst: omgaan met verandering
Onze zorg gaat veranderen en dat vraagt wat van ons allemaal. In april 2024 organiseerden wij voor onze collega’s een symposium over de ‘zorg van de toekomst’ met een avondvullend programma over omgaan met verandering in theater de Roef. In november 2024 hebben we een tweede avond georganiseerd en zijn onze collega’s meegenomen in de ins en outs van het goede gesprek met patiënten en hun familie. We weten al dat slechts een deel van de gesprekken wordt onthouden. Dat is nog minder als we te maken krijgen met laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden. Aansluiten bij je gesprekspartner is nodig om verbinding te maken, zodat je daarna samen de inhoud in kan gaan. Dat geeft een goede basis om samen te beslissen over ingewikkelde onderwerpen, zoals leefstijl of ‘niet meer alles doen wat kan’. Aan beide avonden leverde ook onze eigen theatergroep Placebo een bijdrage.