Raad van Toezicht

De raad van toezicht houdt toezicht op de raad van bestuur en de algemene gang van zaken in de organisatie. De raad van toezicht is daarnaast sparringpartner en werkgever van de raad van bestuur.

2024 was voor de raad van toezicht van St Jansdal een intensief jaar. De bedrijfsvoering en de impact van de nieuwe contractafspraken met de zorgverzekeraars voor verschillende kavels (acuut, chronisch, electief en oncologisch) waren belangrijke gespreksonderwerpen gedurende het hele jaar. De invulling en consequenties van Passende Zorg liepen als een rode draad door alle gesprekken heen. Er stonden ook enkele grote voorgenomen besluiten op de agenda. Gedurende het jaar is door de organisatie hard gewerkt aan de plannen voor de nieuwbouw van locatie Lelystad. De financiële haalbaarheidsanalyse maakte dat een besluit hierover uiteindelijk is uitgesteld. De raad van toezicht is steeds nauw betrokken bij en geïnformeerd over de ontwikkelingen op dit onderwerp. Ook de vervanging van de ICT infrastructuur is een onderwerp waar de raad van toezicht veel aandacht aan heeft besteed. De besluitvorming hierover moet nog volgen in 2025.

De raad van toezicht vindt het ook belangrijk om in contact te staan met de dagelijkse praktijk in het ziekenhuis. Daarom sluit de raad van toezicht onder meer aan bij de Trots-op rondes in het ziekenhuis: bezoeken van de raad van bestuur en de raad van toezicht aan diverse afdelingen, waarbij medewerkers vertellen over hun werkzaamheden en de dingen waar zij trots op zijn.

In het jaarverslag van de raad van toezicht kunt u meer lezen over de activiteiten en besluitvorming van de raad van toezicht en de achtergrond van de leden.

Overige thema's Governance